Pola

10/02/2024

Lista pól umożliwia zarządzanie oraz monitoring sytuacji na poszczególnych polach. To tutaj możemy sprawdzić podstawowe dane meteorologiczne oraz historie upraw występujących na polach.

  1. Do listy pól można dostać się poprzez wybór okna „Gospodarstwo”, a następnie z wyświetlonej listy opcji „Pola”.
  2. Poprzez „Dodaj pole” do swojego konta SatAgro przypisuje się nowe pole. Po kliknięciu przycisku wyświetli się kilka opcji wprowadzenia danych o granicy pól:
  • obrysuj pole ręcznie – umożliwia manualne obrysowanie granic pola bazując na warstwie bazowej w formie mapy satelitarnej
  • importuj z pliku – ta opcja pozwala na przesłanie pliku z granicami pola np. plik .GML z wniosku o dopłaty bezpośrednie
  • importuj z John Deere Operations Center lub Trimble Connected Farm – po połączeniu konta SatAgro z wcześniej wymienionymi platformami masz możliwość przesłania granic pól znajdujących się w chmurach danych współpracujących producentów.
  1. „Dodaj grupę” umożliwia tworzenie grup pól w celu łatwiejszego zarządzania danymi oraz szybszego tworzenia zabiegów dla kilku pól naraz. W celu utworzenia grupy należy użyć przycisku wyboru (A) i z listy pól wybierz/oznacz pola, które mają wchodzić w skład grupy, a następnie kliknij przycisk „Dodaj grupę”.
    Po krótkiej chwili na ekranie wyskoczy okienko umożliwiające nazwanie grupy, dodanie komentarza oraz informujące o polach wchodzących w skład grupy. Po uzupełnieniu wymaganych informacji należy kliknąć przycisk zapisz. W tym momencie zakończył się proces zakładania grupy.
  2. Poprzez rozwijaną listę znajdującą się przy nagłówku „Grupa”, istnieje możliwość zmiany listy wyświetlanych pól. Dostępnymi opcją jest wyświetlenie konkretnej grupy lub pozostawienie widoku na wszystkich polach.
  3. Przycisk „Dodaj historię upraw” pozwala na dodanie uprawy występującej na danym polu lub polach. Po naciśnięciu przycisku po krótkiej chwili wyskoczy okienko umożliwiające zdefiniowanie parametrów dodawanej uprawy.

Nowa uprawa

  1. W pierwszej sekcji należy wybrać pole, pola lub grupę pól, na których dodasz uprawę. Podczas dodawania uprawy na kilku polach na raz, należy pamiętać, że w tych przypadkach data siewu oraz inne parametry będą jednakowe dla wszystkich pól.
  2. W punkcie „Klasa” należy wybrać rodzaj użytkowania uprawy.
  3. Następnie należy odszukać uprawę poprzez użycie wyszukiwarki lub wykonać to ręcznie poprzez przycisk wybierz typ uprawy. W przypadku drugiej opcji na ekranie pojawi się dodatkowe okienko umożliwiające precyzyjne taksonomiczne określenie rodzaju, gatunku i odmiany rośliny. Ta opcja zalecana jest dla użytkowników uprawiających mało popularne rodzaje roślin.
  4. Podaj nazwę hodowlaną uprawianej rośliny, czyli taką która widnieje na etykiecie worka lub fakturze zakupu.
  5. Opis wprowadza dodatkowe informacje związane z uprawą na polu.
  6. W kolejnej sekcji należy określić datę siewu oraz zbioru (może być prognozowana). W przypadku najpopularniejszych upraw, daty zostaną zaproponowane, niemniej istnieje możliwość ich edycji.
  7. System wprowadza informację o typie uprawy zastosowanej w przygotowaniu łoża siewnego. Uprawa tradycyjna oznacza wystąpienie zabiegu orki w sezonie uprawnym.
  8. W przypadku uprawy rośliny na biomasę np. kukurydza należy zaznaczyć taką informację poprzez przycisk wyboru. Domyślnie ten wariant jest odznaczony.
  9. W sytuacji gdy resztki pożniwne rośliny mają zostać zebrane np. zbiór słomy, należy zaznaczyć taką informacje, ponieważ będzie to miało wpływ na wyniki otrzymywane w planach nawożenia.
  10. Ostateczny plon umożliwia wprowadzenie informacji o faktycznym plonowaniu roślin odnotowanym na danym polu. Opcja ta jest dostępna, gdy uprawa została już zebrana z pola.
  11. W przypadku, gdy uprawa nie została jeszcze zebrana, należy określić oczekiwany plon. Umożliwia to między innymi tworzenie planów nawożenia.
  12. Wprowadzenie ceny plonu umożliwia oszacowanie prawdopodobnych przychodów wykorzystywanych w module rentowność.
  13. Po wprowadzeniu wszystkich wymaganych informacji należy kliknąć przycisk zapisz. W przypadku wprowadzenia historii upraw dla dużej ilości pól naraz, proces zapisywanie może potrwać kilka chwil.

Monitoring

  1. W prawym rogu istnieją trzy rodzaje widoków. Pierwszych z nim jest tryb monitoringu (widok domyślny) informujący o sytuacji meteorologicznej występującej na polach poprzez wyświetlenie wskaźników.
  2. W lewej części kolumn znajduje się wcześniej wspomniany klawisz funkcyjny wyboru umożliwiający zaznaczenie kilku lub wszystkich pól w celu szybszego utworzenia grupy pól lub dodania uprawy dla kilku pól naraz. Dodatkowo po zaznaczaniu pól, w dolnej części strony pojawi się informacja o zsumowanej powierzchni wybranych działek.
  3. W kolejnej sekcji znajduje się lista z nazwami pól oraz symbolem graficznym obrazującym obrys granic pola. Po kliknięciu w nazwę lub obrys, użytkownik zostanie przeniesiony do „Karty pola” (Poradnik).
  4. Następna kolumna określa powierzchnię wyrysowanych pól oraz w dolnej części strony, zsumowaną wartość dla całego gospodarstwa.
  5. Kolumna uprawa tak jak sama nazwa wskazuje, informuje o uprawach występujących w danej chwili na polu. Przycisk „Dodaj” oznacza, że w danej chwili na polu nie występuje żadna roślina lub nie została jeszcze określona, po kliknięciu przycisku na ekranie pojawi się wcześniej opisane okienko umożliwiające dodanie nowej uprawy.
  6. W prawej części tabeli znajdują się wskaźniki meteorologiczne informująca o sytuacji upraw na polach.
  7. Przycisk „Wskaźniki” umożliwia wybór informacji meteorologicznych wyświetlanych w tabeli oraz dodatkowo daty, informującej o aktualności danych.

Historia upraw

  1. Po zmianie widoku na „Historię upraw” podstawowa część tabeli informująca o nazwach pól oraz ich powierzchni pozostaje bez zmian.
  2. Sekcje kolumn z sezonami umożliwia rolnikowi prześledzenie historii upraw występujących na polach w zakresie kilku lat z dokładnością wyświetlenia czasu uprawy w poszczególnych miesiącach.
  3. Każda roślina ma swój indywidualny kolor, ułatwiając tym samym odczytanie informacji z tabeli.
  4. Istnieje możliwość zmiany widoku na mniej szczegółowy poprzez zmianę trybu wyświetlanych informacji z miesięcznego na roczny. W tym widoku zostaną ukryte informacje o miesiącach, więc na ekranie pozostaną wyłącznie informacje o poszczególnych sezonach.

Zestaw danych

  1. Po zmianie widoku na „Zestaw danych” podstawowa część tabeli informująca o nazwach pól oraz ich powierzchni pozostaje bez zmian.
  2. Nowy widok umożliwia sprowadzenie jakie dane zostały zintegrowane lub utworzone dla każdego z pól na liście.
  3. Okno postęp pokazuje w sposób procentowy, gotowość to zabiegów precyzyjnych, inaczej mówiąc wprowadzenie podstawowych informacji o uprawach oraz wynikach prób glebowych oraz stworzenie stref zarządzania i dostępność zobrazowań satelitarnych. W przypadku wprowadzenia powyższych danych, okno postępu zostanie wypełnione, czyli wyniesie 100%.
  4. Przycisk „Pokaż dodatkowe” umożliwia wyświetlanie dodatkowych kolumn z informacjami o wprowadzeniu innych danych przestrzennych.